Da li je dozvoljeno šlepanje na auto-putu

Kvar nastao usled mehaničnkog ili elektronskog oštećenja stresan je čak i kada se nalazimo na obezbeđenom mestu, parkingu ili garaži, a kamoli u trenucima kada se nalazimo na auto-putu. Međutim, nervoza se može drastično umanjiti ukoliko smo upoznati sa procedurom šlepanja vozila na auto-putu, te šta je to što zakon dozvolio, a šta ne.

U nastavku teksta saznajte da li je i u kojim slučajevima zabranjeno šlepanje vozila na auto-putu, kome se obratiti za pomoć u ovom slučaju, kao i kako se pravilno vrši šlepanje na auto-putu i osigurajte se, te predupredite brigu u slučaju sledećeg kvara automobila na auto-putu.

Da li je zabranjeno šlepanje vozila na auto-putu?

Zakon o bezbednosti saobraćaja reguliše sistem bezbednosti saobraćaja na putevima, pa samim tim i pitanja šlepenja vozila na auto-putu, kao i njegova ograničenja. Odgovore na pitanja u vezi zabrana šlepanja vozila, i druga, možemo pronaći tumačeći od 69.-76. člana pomenutog Zakona. Ukratko, dozvoljeno je, ali pod određenim uslovima. Mnogi vozači se, međutim, žale da je ovaj Zakon prilično konfuzno napisan, te da se u njemu mogu pronaći oprečne i kontradiktorne informacije. Pa tako npr. u članu 70 navodi da je „Zabranjeno vučenje neispravnog vozila na auto-putu i motoputu.“; iako zakon već u narednoj rečenici, i ostalim članovima Zakon govori o uslovima pod kojima je dozvoljeno da se auto vuče i na auto-putu i na motoputu. Ono što se zapravo objašnjava u Zakonu o bezbezdnosti saobraćaja, jeste činjenica da se kvar ne može predvideti, ali da je to jedan od izuzetnih slučajeva kada se neispravno vozilo može šlepati po auto-putu, i to samo do prvog isključenja sa auto-puta i u slučaju da je nemoguće samostalno upravljanje vozilom.

Kako se pravilno vrši šlepanje na auto-putu?

Pravilno šlepanje na auto-putu može biti veoma komplikovana prodedura, pogotovo ukoliko ste početnik. Zbog toga većina ljudi obično pozove profesionalnu pomoć na putu. Ne samo iz neznanja, profesionalna šlep služba poseduje opremu koja može sprečiti oštećenja delova automobila prilikom vuče, poput limele ili plivajućeg zamajca. Naročito ukoliko se radi o neiskusnim vozačima, trebalo bi izbegavati samostalno šlepanje na auto-putu, iako je nešto lakše u odnosu na područje grada, zbog toga što nema stajanja zbog semafora ili pešačkih prelaza.

Nepropisno šlepanje na auto-putu kažnjava se novčanom kaznom od 5000 dinara.

Ne samo da morate poznavati pravila oko pravilnog vezivanja i rastojanja između vozila koje vuče i koje je vučeno, već postoji i određena signalizacija koja se mora ispoštovati, kao i odgovarajuća oprema poput sajle ili rude za vuču (šlep štangla). Tačno je da se ruda npr. može kupiti za 2.500 do 3.000 dinara, međutim, jeftinijim opcijama rizikujete dalje oštećenja automobila. Ipak, ukoliko je reč o dva iskusnija vozača sa dobrom opremom, vučenje ne bi trebalo da bude previše zahtevno. Ipak, šlepanje na auto-putu neretko može doneti više štete nego koristi, budući da postoji mnogo stvari koje mogu poći po zlu za vreme šlepanja, poput iznenađujuće težine volana i kočnica sa ugašenim motorom!

Kome je zabranjeno šlepanje vozila na auto-putu?

Neretko je zabranjeno šlepanje vozila na auto-putu. Mnoga vozila ne ispunjavaju te uslove. Takva su npr. vozila koja nisu registrovana, a samim i tim osigurana. Naime, neregistrovano vozilo ne sme učestvovati u saobraćaju, a vučeno vozilo je i dalje ravnopravni učesnik u saobraćaju i za njega važe sva ista pravila, kao za ostale učesnike u saobraćaju, što mnogi ljudi zaborave. Ukoliko vas zaustavi policija i legitimiše neregistrovano vozilo koje se šlepa, snosićete iste posledice kao bilo koj drugi učesnik saobraćaja koji korisiti neregistrovano vozilo. Takođe, ukoliko vučeno vozilo koje nije registrovano napravi štetu, vlasnik snosi sve naknade za to. Isto tako, jako je bitno napomenuti da pokvaren automobil sme da se vuče, samo u slučaju da se pokvarilo na samom auto-putu, i to samo do prvog isključenja. U svakom drugom slučaju je zabranjeno šlepanje vozila na auto-putu. Takođe, ni jedno vozilo koje ima manje od četiri točka ne sme da se šlepa na auto-putu, kakvi su npr. motocikl i moped.

Kome se obratiti za pomoć za šlepanje na auto-putu?

Ukoliko se odlučite za samostalno vučenje, odnosno šlepanje bez profesionalne pomoći, logično je da pozovete prijatelja ili poznanika, koji ima potrebnu opremu i iskustvo, i time pokušate da izbegnete potencijalna fizička oštećenja vozila prilikom šlepanja na auto-putu. AMSS (Auto Moto Savez Srbije) je još jedna opcija, međutim, naročito na jugu Srbije, ova služba se suočava sa manjkom opreme i vozila za transport. Razlike između šlep službe i AMSS-a su mnogobrojne, a dostupnost usluga i savremena oprema glavne su razlike između ova dva servisa. Zbog toga, mi vam savetujemo da pozovete profesionalnu šlep službu, koja je specijalizovana za ovu vrstu usluga. Zahvaljujući profesionalnoj opremi, poput spuštajuće platforme za navoz vozila, ne samo da ćete sebi uštedeti vreme, već ćete zagarantovano izbeći oštećenja prilikom prevoza vozila. Takođe, profesionalna usluga pomoći na putu, najbezbednija je opcija prilikom saobraćajnih nesreća i sličnih nezgoda, budući da je oprema specijalizovana specijalno za pristup nezgodnim mestima i manevrisanje vozilima u nepristupačnim prostorima, te vam savetujemo da ih u tim slučajevima nipošto ne izbegavate. Nema sumnje, profesionalna služba najbolji je saveznik u teškim i nepredvidivim  situacijama i nezgodama na auto-putu koju će mnogi probati da izbegnu, usled pokušaja uštede. Međutim, imajte u vidu da usluge šlepa na auto-putu, nisu veće od potencijalne kupovine plutajućeg zamajca, limele i drugih oštećenja koje mogu nastati ukoliko su vozači neiskusni. Ukoliko vam je potrebna pomoć na auto-putu savetujemo vam da pozovete Šlep službu Beograd SP Star Bike, agenciju specijalizovanu za usluge šlepa za različite vrste vozila. Brza, bezbedna i sigurna usluga, nešto je do čega nam je naročito stalo, a namera nam je da budemo onaj prijatelj na putu kakvog biste želeli.